س: نظر مهندس در قبال مسألة آزادی بیان و پس از بیان، آزادی قلم و مطبوعات در ایران چیست؟
ج:
•
بها دادن به آزادیهای تصریح شده در قانون اساسی یکی از محورهای اصلی
برنامهها است. این آزادیها شامل آزادی بیان، عقیده، فکر و آزادی انتشار
مطبوعات و کتاب، البته در چارچوب قانون میشود؛ حتی اگر قانون را قبول
نداشته باشیم باید از راه قانونی آن را عوض کنیم(کنفرانس مطبوعاتی-88)
•
جامعه دوست ندارد به ارزش های او توهین شود، مردم دوست دارند به عقاید
دینی آنها احترام گذاشته شود اما در عین حال مردم راضی نیستند که هیچ کتاب
یا روزنامه ای به بهانه های اندک و غیر مقبول توقیف یا بسته شود. جامعه
معمولی ولی آگاه ما هیچ ارتباطی بین احترام به مقدسات و سخت گیری بر
مطبوعات و رسانه ها نمی بیند و اعتقاد به آسان گیری دارد. معتقدم هر نهاد،
حکومت و دولتی که بخواهد متکی به این ویژگی مردم باشد و از این ویژگی
فرهنگی بیشترین استفاده را کند. باید بی صبری های خود را تقلیل داده و از
این ویژگی گذشت، صبوری، تحمل و جوانمردی مردم درس بگیرد(سخنرانی در
دانشکده فنی-87)
س: سیاستهای تبلیغات انتخاباتی و گروههای هدف چیست؟ و مخاطبان اصلی موسوی در فعالیتهای انتخاباتی چه کسانی هستند؟
ج:
•
از زاویه زیباشناختی از نظر من زیبا نیست که پردههای بزرگی در خیابانها
از عکس بنده نصب شود، این تصاویر به اعتقاد من حالت سرکوب و اثرات منفی
برای مخاطب دارد و باعث زدگی میشود. با توجه به شعار ستاد انتخاباتی مبنی
بر هر شهروند یک ستاد، این شعار در حال عملی شدن است و تاکنون صدها وبلاگ
در این راستا در حال فعالیت هستند. هر چند که برخی از این سایتها هیچ
ربطی به ما ندارد و برخی چارچوبهایشان با ستاد ما متفاوت است. ستادهای
ما چارچوبهایش با برخی ستادهای دیگر تفاوت دارد. هر چند که این ستادها
دارای قوت و قدرتهایی هستند. احساس میکنم در این روزها بسیاری از دوستان
به صورت خودجوش خواهان فعالیت در این ستادها هستند و روز به روز این اقبال
در حال افزایش است. البته برخی از این بحثها و صحبتها را میتوان مثل
رجزخوانی تلقی کرد و برخی از آنها هم به اختلاف و روشها
برمیگردد(کنفرانس مطبوعاتی-88)
• من با جوانان ارتباط گستردهای داشتم
و بسیاری از جوانان مراجعه کننده به ما بودند و من با گرایشات و تمایلات
نسل جوان آشنایی خوبی دارم. نهاد خانواده در کشور ما بسیار مهم است. نباید
به نحوی رفتار کنیم که اعتماد جوانان به نظام و جامعه کمرنگ شود و در واقع
یک نوع افتراق و جدایی در جامعه صورت بگیرد. ما باید به نهادهای سنتی توجه
کنیم. جوانان ما مسائلی دارند ولی من با آنها آشنا هستم و من اعتقاد دارم
که ما باید اعتماد جوانان را به خودمان جلب کنیم و قدم اول این است که
بدبین نباشیم آنها کشور خود را دوست دارند و با تکیه به این اندیشه ها یک
ارتباط قوی با این نسل ایجاد کنیم(کنفرانس مطبوعاتی-88)
س: موضع شما در قبال رد صلاحیتهای گسترده ای که در گذشته توسط شورای نگهبان صورت می گرفت چیست؟در صورت تحقق چنین امری در آینده چه موضعی خواهید گرفت؟ج: در زمانی که این بحث در آن دوره(در زمان مجلس هفتم) مطرح شد بنده تنها کسی بوده ام که صریحا و مکتوب نظر خود را اعلام کرده ام(کنفرانس مطبوعاتی-88)
س: آیا شما با نظارت استصوابی شورای نگهبان موافقید؟
ج:
اول انقلاب ما نظارت استصوابی نداشتیم. بعدا این موضوع تبدیل به قانون شد،
مورد استناد قرار گرفت و اجرایی شد. رعایت قوانین از سوی مسئولان دولتی و
رییس جمهوری ضروری است. باید صورت و ظاهر قوانین رعایت عملی شوند؛ حتی اگر
کسی به آن اعتقاد نداشته باشد. (کنفرانس مطبوعاتی-88)
س: "جوان گرایی" در سیاست های مهندس چه جایگاهی دارد؟ جایگاه
آنان در دولت ایشان چگونه خواهد بود؟ راه حل های مسایل جوانان (مانند
اشتغال،مسکن،ازدواج،اوقات فراقت و ادامه تحصیل)چیست؟
ج:
•
البته بنده امید دارم و پیشبینی میکنم یک نسل جدید غیر از به اصطلاح
حوزه نیروهای سیاسی که همه آنها محترم و مورد قبول اعم از چپ و راست هستند
و فعالیتشان هم بسیار خوب است، ایجاد خواهد شد و نهایتاً و به ضرورت به
این اصولی که برشمردم برخواهند گشت.(سخنرانی در دین و اقتصاد-86)
•
فضای امروز کشور نیز فضای عقیمی نیست و نیروی جوانی دارد که جهان را بهتر
می شناسد و درک قوی نسبت به مسائل دارد و نمی توان این دو نسل را با هم
جایگزین کرد بلکه باید مکمل هم و در کنار هم باشند. نشاندن نسل جدید در
کنار نسل قدیم و وارد نمودن آنها به صورت تدریجی کار درست و عاقلانه ی است
که در همه سطوح چه در مسائل سیاسی و چه در مسائل اقتصادی می توان لحاظ
کرد(سخنرانی در دین و اقتصاد-86)
س: نگاه مهندس موسوی به مسألة زنان و مشکلات آنها در عرصه عمومی چگونه است؟
ج:
•
شکی نیست که از نظر آماری و فراوانی زنان تحصیلکرده، نسبت به قبل از
انقلاب تغییرات وسیعی داشتهایم و میتوانیم نمونه این مساله را در ترکیب
دانشجویان مشاهده کنیم. در این زمینه تحول وسیعی را شاهدیم ولی زنان
متناسب با این تحول در سطح عمومی کشور حضور پیدا نکردهاند و باید این
مساله شکافته شود تا معلوم شود که چه دلایلی در این زمینه وجود دارد.
موانع اولیهای که میتوانست از نظر قانونی جلوی پیشرفت زنان را بگیرد رفع
شده است. امروزه اگر از کسی بپرسیم که آیا یک زن میتواند وزیر باشد؟ قطعا
میگوید بله، ولی عملا میبینیم که چنین اتفاقی نمیافتد. در این زمینه
باید جامعه را از نظر هنجاری مورد مطالعه قرار دهیم و تصور جامعه را از
نقش زنان متحول کنیم(دیدار با جامعه دانش آموختگان دانشگاه آزاد-87)
•
نقش زنان در احیای جایگاه خود در جامعه اساسی است. اگر جامعه زنان کشور
این تصور را نداشته باشند که باید در موقعیتهای حساستر حضور یابند، هیچ
منعی هم که نباشد باز هم شاهد حضور موثر آنها نخواهیم بود. در بحث مشارکت
زنان در انتخابات، رویهای ایجاد شده است که خانمها در چنین عرصههایی
حضور داشته باشند. در بحث شوراها نیز شاهد حضور این قشر هستیم و در این
زمینه هیچگاه هم با مانعی روبهرو نشدهاند و این نشان میدهد در جاهایی
که تصور مثبتی باشد، بدون اینکه مانعی باشد زنان حاضر میشوند(دیدار با
جامعه دانش آموختگان دانشگاه آزاد-87)
• به نسبت فراوانی زنان
تحصیلکرده و توانا، نقش آنان را در جامعه شاهد نیستیم. دلیل این مساله
بیشتر از آنکه به تصمیمگیری سیاستمداران مربوط شود به تصور جامعه از نقش
زنان بر میگردد. در تحول جامعه در این زمینه، هم دولتها نقش دارند و هم
جامعه زنان باید در این زمینه فعال شوند و نقش خود را در جامعه بازتعریف
کنند. این مساله موجب میشود که برخی بداخلاقیها در جامعه نیز از بین
برود؛ یعنی اگر نقش زنان در جامعه به درستی دیده شود میتواند بسیاری از
این بداخلاقیها را حل کند. بعضا گفته میشود که کشیده شدن زنان به
عرصههای جدی میتواند تاثیرات منفی داشته باشد، ولی من برعکس، معتقدم جدی
شدن نقش خانمها میتواند مشکلات فرهنگی ما را حل کند. در رابطه با شرکت
خانمها در سطوح مدیریتی هیچگاه منع قانونی وجود ندارد اما موانع هنجاری
هنوز وجود دارد که باید حل شود(دیدار با جامعه دانش آموختگان دانشگاه
آزاد-87)
س: نگاه شما به مسالهی تهاجم فرهنگی و راهکار شما برای مدیریت عرصهی فرهنگی خاصه در حوزهی جوانان چیست؟ج:
•
جوانان ما متاثر از تغییراتی هستند که در خارج از مرزها در حال رخ دادن
است و به سرعت به سمت مرزهای کشور ما در جریان است؛ البته نوع برخورد ما
با این مساله بسیار مهم است، برخی معتقدند که باید در برابر این تغییرات
ایستاد و راه را بست و در واقع سد ایجاد کرد که من به این نیز اعتقادی
ندارم و معتقدم که ممکن است این مساله خطراتی را ایجاد کند و باعث جدایی
نسل جوان از مجموعه نظام شود. معتقدم باید این تغییرات را بفهمیم؛ قدرت
رسانه ها و فیلم ها را درک کنیم و در واقع تغییرات را بفهمیم و این
تغییرات را مدیریت کنیم. یکی از مشکلات ما این است که اعتماد ما به جوانان
کم شده است. مشاهده میشود جوانی که ریخت و قیافه اش کمی با ما متفاوت
است، نسبت به آن هزار سوءظن پیدا می کنیم، در صورتی که این نگاه درست
نیست. نهاد خانواده در کشور ما بسیار مهم است و خود شما نیز متعلق به
خانواده های بزرگ هستید، در جامعة ما خانواده کارکردهای مهمی دارد. شما
وقتی در یک میهمانی می روید افراد مختلفی را می بینید افرادی که به شدت
متدین هستند، افرادی که به شدت باز یا بسته هستند، معتقدم خانواده
بزرگترین کنترل کننده و تعادل بخش بین سلیقه های گوناگون است و ما باید به
اهمیت نهاد خانواده توجه کنیم(کنفرانس مطبوعاتی-88)
• نباید به نحوی
رفتار کنیم که اعتماد جوانان به نظام و جامعه کمرنگ شود و در واقع یک نوع
افتراق و جدایی در جامعه صورت بگیرد. ما باید به نهادهای سنتی توجه کنیم و
آیا گشت های امنیتی جوانان ما را حفظ می کند یا یک پدربزرگ که درنهاد
خانواده وجود دارد و فرزند خود را از تمام وجود دوست دارد و او را هدایت
می کند. متاسفانه برخی از نهادهای سنتی در جامعه ما در حال از دست رفتن
هستند. همانطور که این عزیزمان از ایسنا گفت جوانان ما مسائلی دارند ولی
من با آنها آشنا هستم و من اعتقاد دارم که ما باید اعتماد جوانان را به
خودمان جلب کنیم و قدم اول این است که بدبین نباشیم آنها کشور خود را دوست
دارند و با تکیه به این اندیشه ها یک ارتباط قوی با این نسل ایجاد کنیم.
اکنون مشکلاتی وجود دارد ولی اگر در ابتدای انقلاب به جوانان اعتماد
نمیشد ما شاهد حضور آنها در جبهه نبودیم و اگر اکنون به جوانان اعتماد
نکنیم، ما شاهد حضور آنها در صحنه های اجتماعی و سیاسی نخواهیم
بود(کنفرانس مطبوعاتی-88)
س: دیدگاه اقتصادی مهندس موسوی چیست؟ آیا کماکان معتقد به
اقتصاد متمرکز دولتی یا قایل به اقتصاد بازار است؟ الگوی اقتصادی ایشان چه
نسبتی با مدل های اقتصادی شناخته شده دارد؟
ج:
• در اول
انقلاب ودر آن دهه جریان چپ همین جریان خط امام خط دفاع از محرومین و
مستضعفین خط برنامه ریزی و خط توسعه و خط آزادی بود . و این چپ ربطی به
سوسیالیسم نداشت و دنبال اعمال سیاستهای سوسیالیستی و شبه سوسیالیستی
نبود. سیاستهای دوران جنگ در زمان حیات حضرت امام (ره) بکار گرفته میشد .
اگر ایشان میدیدند که جریان سوسیالیستی یا شبه سوسیالیستی است و اسلامی
نیست لحظه ای برای برخورد تعلل نمی کردند . بعضی از اقدامات چون قیمت
گزاری با دستور مستقیم ایشان به قوه قضاییه و قوه مجریه شروع شد و یا
دستور تعزیرات نیز همینطور (مصاحبه با صنعت و توسعه-87)
• بعد از اتمام
وظایف دولت ، بنده هیچگاه تعجب نکردم که آنها همان نظریات را پی بگیرند
بلکه تعجب بنده از دوستانی بود که در زمان همکاری با دولت زمان حضرت امام
(ره) از " مای نوعی " تندتر بودند ولی وقتی ورق برگشت ما را به کوپنیسم و
سوسیالیسم متهم کردند و حتی شخصیتی چون مرحوم عالی نسب با آن همه خدمت و
سابقه تدین را با انگلس مقایسه کردند . بنده در سیاستهای دوران جنگ همیشه
به اقتصاد اسلامی فکر می کردم و مجموعه سیاستهای بکار گرفته شده در آن
زمان را تنها راه ایستادگی یک کشور انقلاب کرده و در حال جنگ می
یابم(مصاحبه با صنعت و توسعه-87)
• من گمان میکنم که سیاست اقتصادی به
یک سری اصول بر میگردد اما تحت شرایط مختلف باید عوض شود و در شرایط جدید
اگر بخواهیم شرایط جنگی را اعمال کنیم نه تنها این کار غیر عقلانی است
بلکه توانایی و امکان این مساله نیز وجود نخواهد داشت (کنفرانس
مطبوعاتی-88)
• در اوایل انقلاب تعداد کارشناسان اقتصادی به تعداد
انگشتان دست نمی رسید اما اکنون بیش از هزار نفر دکترای اقتصاد داریم که
آنها فعالیت می کنند و می توان با تکیه بر نظرات این نخبگان اقتصادی طرح
ها وبرنامه هایی برای اقتصاد کشور تبیین و طراحی کرد(کنفرانس مطبوعاتی-88)
•
در این ارتباط در وهله اول باید ثباتی در سیاستگذاری ها و نظام مدیریتی
کشور ایجاد شود و باید یک نگاه نو به بودجه کشور ایجاد شود و در واقع
تغییراتی را در این زمینه ایجاد کرد. قدم بعدی راه اندازی تولید و امید
بخشیدن به مردم ، بخش خصوصی و نیروی کار است و این که سیاستی اتخاذ شود که
ارزش پول ملی کشور متزلزل نشود و کنترل افزایش نقدینگی نیز در جامعه صورت
بگیرد(کنفرانس مطبوعاتی-88)
• مهمترین مشکل دولت بعدی مساله تورم و
بیکاری است. باید برای حل این مسائل نگاهی نو به بخش خصوصی داشته باشیم و
هم چنین در راستای راه اندازی تولید تلاش زیادی بکنیم و در واقع مسائل
گوناگونی که می تواند در جهتگیری های بازار موثر باشد را مدیریت
کنیم(کنفرانس مطبوعاتی-88)
• به نظر من فرصتهای متعددی در کشور ما
وجود دارد. نقش دولت میتواند راهنمایی به سمت اقتصاد ملی قدرتمند باشد.
ما بیش از حد اجازه واردات دادهایم. در این سیاست باید تجدید نظر کرد.
باید گامهای بزرگتری برای حمایت از اقتصاد ملیمان برداریم. باید ببینیم
چه بخشهایی باید در چه بازدهای از زمان محدود شوند. باید به تدریج
بخشهایی که در آنها امتیازات نسبی داریم را فعالتر سازیم(مصاحبه با
فایننشال تایمز-88)
• من اعتقاد به حضور قدرتمند بخش خصوصی، به ویژه در
بخش تولید دارم. همچنین به نظر من باید بهترین استفادهها را از امتیازات
نسبی ایران در تجارت انجام داد. به نظر من آنهایی که به فکر کشور و اقتصاد
هستند، از جمله اتاق بازرگانی، از این رویکرد استقبال خواهند کرد و رابطه
خوبی با دولت برقرار خواهند نمود(مصاحبه با فایننشال تایمز-88)
•
بسیاری از کارخانهها هستند که 50 تا 60 سال پیش ساخته شدهاند و ظرفیت
بالایی دارند و عالی کار کردهاند. اما آنها نمیتوانند با محصولات خارجی
رقابت کنند، چون این محصولات به روشهای مختلفی وارد کشور میشود. آنها
خودشان هم واردکننده شدهاند. باید این روند را متوقف کرد. این را در
بخشهای مختلفی میتوانید ببینید(مصاحبه با فایننشال تایمز-88)
•
یارانهها باید هدفمند شوند. اصل دادن یارانهها تا حدی قابل قبول است،
اما باید هدفمند شوند و روشن شود چرا داریم یارانه میدهیم. یارانهها
باید در خدمت اقتصاد ملی قدرتمند باشند، به حفاظت از منابع کمک کنند و
طبقات پایین جامعه را حمایت نمایند. هدفمند کردن یارانهها باید به تدریج
انجام شود. به دلیل ساختار اقتصادی ما و یارانههای زیادی که برای کالاهای
اصلی متفاوت میدهیم، هر توقف ناگهانی پرداخت یارانهها شوک وارد خواهد
کرد. شاید بتوانیم این را در دو برنامه پنجساله به طور کامل پیادهسازی
کنیم. مهمترین بخش، یارانه انرژی است و باید به تدریج روی آن کار
کنیم(مصاحبه با فایننشال تایمز-88)
• باید مرتبا روی تورم، بیکاری و
بهبود تجارت کار کنیم. محیط تجاری بهبود می یابد با آسان کردن صدور مجوز
برای شرکتهای جدید. این روالها در حال حاضر در کشور ما بسیار کند هستند.
ما مشکلات زیادی در این زمینه نسبت به سایر کشورها داریم و تورم از طریق
سیاستهای پولی، فعال کردن بخش خصوصی و افزایش تولید و مهمتر از هر چیز
دیگری، ثبات و استمرار در تصمیمهای اقتصادی کنترل می شود(مصاحبه با
فایننشال تایمز-88)
س: دولت شما را با گفتمان عدالت میشناسند. شعار اصلی دولت نهم
هم همین است. گفتمان عدالتی که شما مطرح میکنید چه تفاوتهایی با گفتمان
دولت نهم خواهد داشت؟
ج:
• در درجه اول باید تأکید کنم که
اینجانب به دنبال گفتمان ترکیبی عدالت و آزادی هستم؛ بنابراین، علاوه بر
نکات پیش گفته میتوان به نکات متعدد دیگری نیز به عنوان بخشهایی از این
تفاوتها توجه داشت. برای مثال ما در سالهای 60 تا 68، حتی شرایط جنگی را
نیز توجیهی برای نامحرم شمردن مردم در زمینه منابع و مصارف ارزی
نمیدانستیم و آمار و اطلاعاتی هم که به صورت عمومی عرضه میشد، از نظر
دقت و عدم تناقض قابل مقایسه با شرایط کنونی نیست. ضمن آنکه تفاوت شرایط
کشور از نظر نوع مبارزه و میزان گسترش فساد مالی در این دو دوره کاملاً
قابل ردگیری است و بالاخره آن که به گمان ما، میان عدالت و آزادی رابطهای
ارگانیک برقرار است و به تعبیر شهید مطهری گرچه معمولاً برای تحدید
آزادیها، دفاع از فضیلتهای دیگر به عنوان ابزاری برای توجیه در نظر
گرفته میشود اما در شرایط غیر آزاد اولین قربانی همانا مهمترین
فضیلتهاست. (گفت وگو با ایلنا-88)
• مسئله دوم این که وقتی ما
سیاستهایی را در زمینه اقتصادی در پیش میگیریم که برنامهریزی شده نیست
و برای اغراض کوتاهمدت طراحی شده است، بیشترین خسارت را اقشار پاییندست
میبینند؛ چون در چنین وضعیتی اقشار و افراد مختلف چشمانداز آینده خود را
از دست میدهند. وقتی نابسامانی اقتصادی به وجود میآید، طرحهای مهمی که
میتواند به تدریج اقتصاد کشور را نیرومند کند، از بین میرود و حتی امکان
تصمیمگیری در مورد کارگران و اقشار فرودست از دست دولت خارج میشود و این
به این دلیل است که این سیاستها به دلیل کسب رضایت آنی طراحی شده است(گفت
وگو با ایلنا-88)
س: دیدگاه مهندس در خصوص جامعه مدنی و آزادیهای مدنی و مسائلی
جون دانشجویان ستاره دار، تعلیق آنها و نیز تبعیض های جنسیتی در دانشگاه
چیست؟
ج:
• من مخالف این هستم و به هیچ وجه برنمیتابم که
دانشجو از حق تحصیل محروم شود. مسالهی تبعیض جنسیتی یا بومیکردن
دانشگاهها به این شکل هم درست نیست و موجب محروم شدن بسیاری از استعدادها
و پایین آمدن سطح نیروی انسانی در استانهای محروم میشود. اگر عدم تعالی
هم بین میزان ورود آقایان و خانمها به دانشگاه وجود دارد، باید به طور
طبیعی برخورد کرد و اگر بخواهیم آمرانه برخورد کنیم مشکلات فراوانی پیدا
خواهیم کرد.
• ما برای حفظ کرامت انسانی و اعتقاد به آزادی انقلاب
کردیم، تاکید کرد: یکی از ارزشهای بنیادین ما آزادی است. من اصلاحطلبی
هستم که به اصول مراجعه میکنم و یکی از این اصول، آزادی است. تنها در
آزادی است که میتوانیم شاهد شکوفایی کشور، امید جوانان به آینده و حفظ
کرامت انسانی باشیم.(دیدار با ستادهای دانشجویی استانی-88)
• تشکلهای
دانشجویی باید به عنوان یک نعمت به حساب بیایند. تکصدایی یکی از بدترین
مسایلی است که ممکن است در یک کشور به وجود بیاید و ما باید عادت کنیم که
فضای گفتوگو در کشور وجود داشته باشد. رسانهها در این زمینه میتوانند
بسیار باشند به ویژه رسانهی ملی اگر واقعا بخواهد رسانهی ملی باشد باید
به این مساله توجه کند. برنامههایی که فقط مونولوگ باشد و حاصل، یک نتیجه
از پیشتعیین شده باشد، هیچ فایدهای ندارد. (دیدار با ستادهای دانشجویی
استانی-88)
• تعلیق دانشجوها اهانت به کل فضای دانشجویی ماست. اگر
زمانی هم مثلا از سوی یک دانشجو خلافی صورت گرفته باشد باید با راهکار
درست و قانونی برخورد کرد. من با این تعلیق ها مخالفم و معتقدم که این روش
جز نارضایتی و هزینههای گزاف اثر دیگری ندارد. دانشگاه نهادی است که در
خود یک تعصب داخلی دارد. بنابراین ممکن است که برخی از دانشجوها مثلا با
یک دانشجوی دیگر اختلاف نظر داشته باشند ولی در چنین شرایطی نمیتوانند از
تعلیق او دفاع کنند. (دیدار با ستادهای دانشجویی استانی-88)
س: نظر مهندس موسوی راجع به تبعیض میان مردان و زنان در جامعه ما چیست؟
ج:
من به رفع تبعیض بین زن و مرد معتقد هستم. این تبعیضها در مورد مسائل
حقوقی، جایگاه زنان، مسائل خانوادگی و مسئولیت در پستهای مختلف وجود
دارد. متاسفانه گاهی در این زمینهها برگشت به عقب داشتهایم و مثلا زمانی
لایحه مربوط به بحث چندهمسری در مجلس مطرح شد که به دلیل اعتراضات شدید
علیه آن به حالت انجماد درآمد و باز هم ممکن است از حالت انجماد خارج شود.
از نظر سیاسی هم هیچ منعی در این زمینه نمیبینم و طبیعی است که در زمینه
حضور زنان در دولت هم هیچ مشکلی نخواهم داشت.
باید توجه داشته باشیم
که در بخشهایی مشکل از نظر قانونی نداریم بلکه تصوری که گاهی جامعه از
نقش زن دارد مانع به حساب میآید و یقین دارم که در دولتهای قبل نیز چنین
مسالهای مطرح بوده است. خود دولتها باید در این زمینه گام بردارند و از
زنان در کابینه استفاده شود. من هم به این مساله معتقدم. (دیدار با
ستادهای دانشجویی استانی-88)
س : نظر مهندس موسوی راجع به تبعیض علیه زنان و تضعیف آنها چیست؟
ج:
نباید به سمت راهحلهایی برویم که عملا منجر به تبعیض و تضعیف بیشتر زنان
باشد. قویا مدافع تک همسری هستم. ما باید به زنها احترام بگذاریم و
مشکلات زنان کشور خود را درک کنیم. ما باید زنی را در نظر بگیریم که رنج
کشیده، کار کرده، در خانه فرسوده شده، بچهها را بزرگ کرده و بعد سن و
سالش بالا رفته و آن وقت شوهر او به سرش میزند که زن دیگری بگیرد. این
مساله نادرستی است که واقعا با احترامی که نسبت به زن قائلیم و با عدلی که
شناختیم سازگاری ندارد. دین ما حتی میگوید که زن برای کار عادی خانه
میتواند اجرت طلب کند، اگر نمیتوانیم آن کار را انجام دهیم لااقل باید
زمینهای بسازیم که در حداقلها دچار دغدغه و مشکل نشویم.(نشست خبری
گرگان-88)
س: نظر مهندس موسوی راجع به لایحه حمایت از خانواده و موضوع تعدد زوجها چیست؟
این
لایحه، لایحه درستی نیست و همان موقع هم من اظهارنظر مختصری در این رابطه
کردم. این مساله در سطح جامعه هم آنچنان مخالفتی برانگیخت که در مجلس
متوقف ماند اما گاهی میبینیم از طریق سریالها و برنامههای تلویزیونی
هنوز زمینه این مساله از بین نرفته است و میخواهند آن را به صورت یک سنت
حسنه و یک کار خوب در جامعه جا بیندازند. این ظلم به زنهای اجتماع است و
نباید این کار صورت بگیرد. تعدادی از مراجع ما هم نسبت به این مساله
اعتراض کردند و در لایحهای که قوه قضاییه داده بود چنین بندی وجود نداشت؛
متاسفانه این بند اضافه شد و مشکلاتی را ایجاد کرد و چه بسا آنچه الان
متوقف شده است، در شرایط دیگری فعال شود.
مساله زنان سطوح مختلفی دارد.
بخشی از آن به نیروهای تحصیل کرده و جویای کار مربوط میشود که در این راه
با تبعیضهایی مواجه هستند. بخش قابل توجهی از خانمها هم در خانه هستند
که آنها نیز مسایل و مشکلاتی دارند که گاهی مربوط به مشکلات حقوقی و
امثالهم است و دادگاههای ما پر از این نوع موارد است. در زمینههای
حقوقی، اقتصادی و منزلت بخشی به زنها کارهای زیادی باید انجام دهیم و یک
مقدار آن به کارگیری زنها در پستهای اجرایی و مدیریتی برمیگردد و باید
ارادهای در این رابطه به وجود بیاید. اعتقاد دولت به این مساله هم نقش
مهمی ایفا میکند، من تلاش خواهم کرد برای اینکه فضای بهتری برای آزادی
زنها، حل مشکلات حقوقی آنها و شرکت آنها در جامعه فراهم شود.(نشست خبری
گرگان-88)
س : نظر مهندس موسوی نسبت به فعالیت های اجتماعی و سیاسی زنان، از جمله در ارتباط با داشتن وزیر زن چگونه است؟
ج:
درکنار فکر کردن به مسایل سیاسی و فرهنگی زنان، بخشی از مشارکت زنان به
مسایل سیاسی و اجتماعی جامعه بر می گردد. جامعه ای که در آن وضعیت اشتغال
مطلوب است، وضعیت زنان نیز بهبود می یابد هم چنین تشکل های زنان امکان
فعالیت بهتری برای احقاق حقوق زنان خواهند داشت. بحث، تنها داشتن وزیر زن
نیست، ایجاد تغییر در جامعه برای پذیرش زن یا زنان وزیر ضروری است و این
امر به گونه ای مطرح می شود که گویی سهم خواهی می شود. البته دولت نیز در
مساله زنان سهمی بسیار دارد و نمی خواهم از زیر بار سهم و مسوولیت دولت
شانه خالی کنم. تصمیم گیری های مربوط به زنان برای هر دولت هزینه و فایده
ای دارد و باید طوری عمل کرد که هزنیه تصمیم ها خلاف مصالح زنان نباشد،
نقش تشکل های سیاسی زنان در این رابطه بسیار مهم است و مساله مهم دیگری که
باید به آن توجه ویژه داشت، تغییر نگرش افراد جامعه به زنان است.بنده به
حضور و استفاده از زنان در بالاترین سطوح اجتماعی معتقدم اما این امر به
تنهایی نمی تواند مشکلات زنان در جامعه را حل کند و از آنجایی که مساله
زنان ریشه دار، تاریخی و مستمر است، نیازمند فعالیت توامان نهادهای قانونی
و زنان است.باید برای ارتقای منزلت زن در جامعه کار شود. من همیشه فکر می
کردم که حضرت امام (ره) استعاره هایی را مطرح می کنند و این استعاره ها
هدف استراتژیک دارند؛ این هدف بالا بردن منزلت زنان در جامعه است. (دیدار
با فعالان سیاسی زن-88)